tiistai 11. lokakuuta 2016

Jakopään hihnan vaihto feat. Hisham

                                                        Jakopään hihnn vaihto volkkari boraan

Hihnan irroitus

Aluksi irroitetaan oikeanpuolen pyörä, pyöränkotelo ja pohjmuovit. kannattaa tarkistaa ajoitusmerkit.
Apulaitehihna rroitetaan kääntämällä kiristintä ja laittamalla lukitustappi jotta se pysyy mahd. löysällä, ja apulitehihna lähtee nostamalla  irti. muista laittaa apulaitehihnaan erkki, jotta muistat littaa sen oikein päin kasatessa.
Sitten irroitetaan kiristin ja oikeanpuoleinen ajovalo. Poista ilmaletku välijäähdyttimen ja turbon väliltä. irroita jäähdytysnesteen säiliö, ohjaustehostimen nestesäiliö ja polttoainesuodatin, ja muuta hilpettä tarvittaessa. Sitten moottorin kannatin laitetaan kiinni moottoriin.

Sitten irroitetaan moottorituki
 ja moottorituen kiinnike.


Sitten otetaan irti jakopään hihnan yläkansi, kampiakselin hihnapyörä ja moottorin alemmat kannet. Kerrä kampiakseli 1. sylinterin yläkuolokohtaan. kohdista nokka-aksein ajoitusmerkit.
Lukitse nokka-akselin hammasyörä 6 mm halkaisijalla olevalla tapilla.


ja asenna kampiakselin lukitustyökalu.
Merkitse yläkuolokohta kampiakselin hammaspyörään.
 Käännä kiristimen hihnapyörää vastapäivään. Käytä kuusikulmaista avainta.

Asenna kiristimen lukitustyökalu.
Löysää kiristimen hihnapyörän mutteri.
Irrota jakopään hihna.
Poista kiristimen hihnapyörä.
Poista kiristin.

Asennus

Varmista, että lukitustyökalut sopivat edelleen oikein paikalleen ennen jakopään hihnan uudelleenasennusta. Löysää nokka-akselin hammaspyörän pultteja hieman mutta varmista, että hammaspyörä pääsee pyörimään esteettä.
Kierrä nokka-akselin hammaspyörää myötäpäivään, kunnes se pysähtyy.
Asenna kiristimen hihnapyörä.
Varmista, että kiristin on asennettu oikein.
Käännä kiristintä myötääivään.
Käytä erikoistyökalua:
Kohti rajotinta 3
Asenna automaattikiristin uudelleen
Kiristä nokka-akselin hammaspyörää hieman
Asenna jakopään hihna näytetyssä järjestyksessä a -> b -> c ->d

Käännä kiristimen hihnapyörää vastapäivään
Asenna lukitustyökalu
Käännä kiristimen hihnapyörää myötäpäivään

Käytä erikoistyökalua:
kohti rajotinta 2
poista lukitustappi
pidä kiristimen hihnapyörää tässä asennossa 4.0 ± 1.0 mm

Kiristä kiristimen hihnapyörän mutteri
Kiristä nokka-akselin hammaspyörä 25 Nm (3x)
Poista nokka-akselin lukitustyökalu
Poista kampiakselin lukitustyökalu
Pyöritä moottoria 2 kierrosta käsin
Tarkista kiristin
Mittaa etäisyys: 4.0 ± 1.0 mm
Tarkista sopivatko erityistyökalut
Lisäasennukset tehdään päinvastaisessa järjestyksessä kuin irrottamiset
Jos erikoistyökalut eivät sovi
Kierrä moottoria, kunnes nokka-akseli voidaan lukita
Löysää nokka-akselin hammaspyörän pultteja hieman mutta varmista, että hammaspyörä pääsee pyörimään esteettä
Käännä kampiakselia takaisin 45°
Käännä kampiakselia myötäpäivään
Kunnes erikoistyökalu kiinnittyy
Tarkista ajoitusmerkit uudestaan
Tarkista kiristin
Mittaa etäisyys: 4.0 ± 1.0 mm
Jos mitta on väärä, toista toimenpide

Momentit ja kiristystiukkuudet

Kiristin: 15 Nm
Kiristimen hihnapyörä:
Vaihe 1: 20 Nm
Vaihe 2: 45°
Apulaitteiden käyttöhihnan kiristin: 25 Nm
Moottorin kiinnike:
Käytä uusia pultteja a
Vaihe 1: 40 Nm
Vaihe 2: 90°
Pultit: b=25 Nm
Pultit: c=100 Nm; d=14.0 mm

moottorituen kannatin: 45 Nm

Jakopään hihnan alempi kansi:
Käytä uutta pulttia/uusia pultteja 10 Nm
Nokka-akselin napa: 100 Nm
Ohjainpyörä: 20 Nm

Nokka-akselin hammaspyörä
Kampiakselin hihnapyörä
Jäähdytysnestepumppu
Kampiakselin hammaspyörä






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti