Auton laturin purkaminen
Latausgeneraattorin toiminta
Kun kampiakseli pyörii, se pyörittää samalla apulaitehihnaa. Apulaitehihna pyörittää laturin hihnapyörää, joka pyörittää laturin sisällä olevaa kenttäkäämiä. Kenttäkäämissä on isoja metallinpaloja, jotka ovat periaatteessa + ja - napoja. Kenttäkäämin ympärillä on kuparikäämeistä tehty paketti, joka luo ympärille magneettikentän ja vahvistaa sähkövirtaa. laturin pieni akseli vie virtaa eteenpäin hiilien kautta jännitteensäätimelle, joka käytää virran diodisillan läpi ja tekee siitä tasavirtaa, joka johdetaan akulle.
Latauksen virtpiiri
Latauksen virtapiiri toimii, kun auto on käynnissä. Kun auto käynnistetään, Starttimoottori käyttää virtaa moottorin pyörittämiseen, joten akkuun tulee vajausta. kampiakseli rupeaa pyörimään ja pyörittää samalla apulaitehihnaa. Apulaitehihna pyörittää laturin akselia hihnapyörän avulla. Laturi tekee vaihtovirtaa, joka tasataan jännitteensäätimelllä ja diodisillalla, ja tehty tasavirta johdetaan akulle.
Laturin hihnapyörä
Laturin kuoren irroittaminen
Laturin puoliskojen erottaminen
kenttäkäämin ja kuparikäämi
Diodisilta ja jännitteensäätimen irroitus
Jännitteensäädin ja hiilet
Jännitteensäädin, hiilet ja kenttäkäämin kupari kosketuspinnat
Laturin mittauksia
Akun lepojännite
Latausjännite auton käydessä
Lturin jännitehäviö + puolelta
Laturin jännitehäviö - puolelta
Laturin latausvirran mittausta virtapihdeillä 8)












Ei kommentteja:
Lähetä kommentti