keskiviikko 14. joulukuuta 2016

Sylinterinkannen korjaus


                                                                 Koneen purkaminen


Teimme tehtävän harjoitusmoottorista, Opel corsa 1.2L. Ensin Purimme edestä johtosarjat, Apulaitehihnan, apulaitteet, imusarja ja pakosarjan, ja parit letkut. Sitten otettiin pois nokka-akselin kansi, ja tulostettiin jakohihnan irroittamiseksi ohjelaput.
                                                                   
                                                                       Irroitusohje
                                       
                                                                      Asennusohje

                                                              Ajoitusmerkit kohdilleen

Purimme moottorin suurinpiirtein ohjeiden mukaisesti. Omia merkkejähän löytyy aina.




 Kun jakopään hihna, rattaat ja suojamuovit oli irroitettu, aukaisimme nokka-akselin kannen ja irroitimme sen. Alta paljastuivat venttiilit ja keinuvivut. Kun meillä oli venttiililohko irti, käytimme lohkon pesukoneessa ja rupesimme mittaamaan venttiilien tiiviyttä. 

                                         Venttiilien tiiviyden tarkastus imu- ja pakoaukosta
 Mittarin pitää olla vihreällä alueella tai sen yli, jotta venttiilit vastaavat kunto-arvoja.



                                  Sitten irroitimme venttiilit läppäystä ja kunnon tarkastusta varten.
             Venttiiien on oltava järjestyksessä jotta muistaa laittaa ne tarkalleen samoille paikoilleen.


 Sen jälkeen läppäsimme venttiilit, ensin karkealla hiomatahnalla ja sen jälkeen hienommalla tahnalla, jotta venttiiliin ei jää epätasaisia pintoja. Se tehdään hankaamalla venttiiliä paikalleen tahna välissä imukupilla.



Sen jälkeen tarkistimme sylinterinkannen suoruutta ja suoristimme sen.


                                   Ensin säädetään, kuinka monta sadasosamilliä pinnasta otetaan.


                  Koneen alla on pienet terät, jotka ottavat sylinterinkannesta sadaosamillejä pois. Sylinterinkannen on oltava hyvin kiinni, jotta se ei liiku yhtään koneen työstäessä pintaa.

                              Tällä pyörylällä määritellään koneen etenemisnopeutta ja suuntaa.

                                               Kuvassa puhdas ja tasoitettu sylinterinkansi.


 Lopuksi vielä tarkistimme venttiilien kumien kunnon, ettei niissä ole halkeamia tai mitään mikä voisi vaikuttaa niiden toimintaan.


Kun mittaukset ja suoristukset on tehty, laitoimme koneen takaisin kasaan kasausohjetta noudattaen ja ajoitusmerkit kohdillaan. Toimii.














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti