keskiviikko 16. elokuuta 2017

Vetonivelen korjaus

Teimme työn ensin asiakkaan vetonivelestä, ja sen jälkeen koulun harjoitus vetonivelestä.


Ensin aloitimme ottamalla suojakumin klemmarit irti, ja siirtämällä suojakumin sivuun.





















Sen jälkeen putsasimme niveltä hieman ja tarkistimme, onko nivelessä ulkopuolista sokkaa. tässä tapauksessa ei ollut. Sen jälkeen koska asiakkaalla ei ollut akselin mutteria mukana, naputtelimme nivelen irti akselista lyömällä nivelen sisäkehään hienovaraisesti.
               
                                                         Kuvassa nivel juuri irronnut
Sen jälkeen putsasimme nivelen sisäosat ja akselin rasvasta.
Sen jälkeen purimme nivelestä sisäkehät ja kuulat irti, ja merkkasimme maalitussilla kaikki, jotta saamme sen kasattua samoille paikoille. Otimme myös akselista vanhan suojakumin pois ja putsasimme sen.

Asiakkaan nivelestä löytyi selviä hakkaumia/kulumia nivelen sisäpuolen kuulan rei'istä. 


Työ jäi kesken koska asiakas saa tulla itse katsomaan, mitä osalle tehdään. Jatketaan koulun harjoitusnivelestä. Sen puraminen oli kaikilla muilla tavoin samanlainen, mutta siinä oli ulkopuolelta irroitettava sokka. Levitimme sokkaa sokkapihdeillä, ja nivel tipahti nätisti käsiin.

Paketin kasaus. Laitoimme kuulat ja sisäkehät kiinni merkkien mukaan, ja tarkistimme, että se liikkuu normaalisti. Sen jälkeen laitoimme ensin suojakumin akselille, ja nivel perään. Sen jälkeen laitoimme puolet akselirasvasta niveleen ja kuulalaakereille, ja puolet suojakumin sisään.


Sitten laitoimme suojakumin hollilleen ja laitoimme klemmarit kiinni klemmaripihdeillä, ensin pienempi ja sitten isompi. Kannattaa ennen tätä varmistaa, ettei akselilla ja nivelen päällä suojakumin urassa ole akselirasva. Muuten klemmarit liusuvat irti, ja suojakumin sisälle pääsee hiekkaa ja pölyä.

Tämän jälkeen vetoakseli on valmis kiinnitettäväksi paikalleen.





































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti