sunnuntai 27. elokuuta 2017

jakopään huolto


Tehtävänä oli tehdä jakopään huolto asiakkaan autoon, mutta koululle ei ollut tullut sopivia töitä, joten teimme sen harjoitusmoottoriin.

Aloitimme kiinnittämällä moottorin telineeseen, jotta sitä olisi helpompi käsitellä. Se oli erittäin vaikeaa, sillä moottoria ei saanut sivusta kiinni, joten jouduimme tekemään omia viritelmiä jotta saimme moottorin asentoon, jossa vauhtipyörä mahtuu pyörimään. Moottorissa ei ollut apulaitehihnaa eikä sen hihnapyöriä. Sen jälkeen irroitimme ylimääräiset muovisuojat, puolat ja tulpat, jotta moottori pyörisi kevyemmin.


















ja sen jälkeen vielä jakopään kotelon ja nokka-akselin takasuojakannet.


















Sitten kiersimme moottorin 1. sylinterin yläkuolokohtaan ja katsoimmme ajoitusmerkit kohdalleen.
Kuvassa ajoitusmerkit punaisilla pisteillä. Tässä vaiheessa yleensä laitetaan lukitustyökalut kiinni, mutta koska koululla ei ollut niitä, jouduimme tekemään näppituntumalla.

Koska tässä vaiheessa emme/en tajunnut katsoa vauhtipyörän merkkiä kohdalleen, jouduimme ajoittamaan koko moottorin uudestaan. Hyvä opetus ainakin :D siitä lisää lopussa.

Tämän jälkeen irroitimme hihnan ja kiristimen.

















Jakopään hihnan vaihdon yhteydessä yleensä vaihdetaan myös vesipumppu ja hihnapyörät.
Tämän jälkeen katsoimme ajoitusmerkit kohdalleen, ja laitoimme hihnan paikalleen vastapäivään, ensin laittamalla kiristimen hollilleen ja laittamalla hihnan kohdilleen. Sen jälkeen kiristimen kiristys asetus väännetään niin kireälle kuin saadaan, ja kiristettiin kiristin 23 momenttiin.


Sen jälkeen vielä tarkistimme, ettei hihnalle jäänyt löydiä kohtia. Tässä vaiheessa huomasimme, että ajoituksemme heitti 1 hampaalla. Tästä johtuen jouduimme purkamaan nokka-akselit paketteina irti ja katsomaan ajoitukset kohdilleen venttiilien painimista. Jouduimme myös tiputtamaan moottorin, koska meilä ei alunperin ollut vauhtipyörää kiinni. Tämän jälkeen ajoitus meni kohdilleen, ja kasasimme kaikki momenttiin päinvastaisessa järjestyksessä.























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti